onsdag 27 juni 2012

Andra bullar

Jag är mer eller mindre uppvuxen på kanelbullar. Det och leverpastejmackor, har min mamma alltid sagt. 

En regnig dag som denna bakar jag kanelbullar, för det är fortfarande det allra bästa jag vet. Sen fikar tjejerna i huset bredvid på kanelbullar och saft. Fast jag tycker förstås att de fortfarande ljumma bullarna smakar allra bäst med ett glas kall mjölk till!


Idag har jag provat ett nytt recept från "Hembakat". 
Gör så här

1. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till fingervarmt.
2. Smula i jästen i bunken och rör ut den med degspadet.
3. Tillsätt salt, sirap, kardemumma och nästan allt mjöl.
4. Arbeta degen ordentligt. Täck med bakduk och låt jäsa 1 h.
5. Blanda alla ingredienser till fyllningen.
6. Kavla ut degen till en rektangel. 30x50 cm.
7. Bred på fyllningen och vik degplattan dubbel.
8. Skär i 2 cam breda remsor och snurra ihop till en knut. Lägg knutarna i bullformar på en plåt. Jäs 1 h.
9. Sätt ugnen på 220 grader.
10. pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugen ca ca 8 min.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar